Digikurssilta valmistutaan tietokoneenkuljettajaksi

Koulutus, Blogi
digitaidot, osaaminennäkyviin, suomenkylat

Kirjoittaja: Jussi Keränen

Kevään lopulla Digiä mulle, sulle ja meille -digikurssilaiset valmistautuivat näyttämään koulutuksessa oppimiaan taitoja, kun tietokoneen käyttäjän @-kortin tentit käynnistyivät.   Tietokoneen ja tiedon hallintaa, internetin käyttöä sekä tekstinkäsittelyä ja muita Office-taitoja oli harjoiteltu ahkerasti: Tiedostoja oli kopioitu, leikattu ja liitetty, tietoa ja kuvia oli etsitty internetistä ja raportoitu tekstinkäsittelyohjelmalla, tunteja ja kilometrejä oli laskettu Excelillä, esityksiä tehty Power Pointilla ja läksyjä palautettu ohjaajalle niin sähköpostin liitteenä kuin verkkokurssin palautuslaatikon kautta. Kaikkia näitä taitoja testattiin @-kortin neljässä osatentissä, joihin paneuduttiin aina yksi kerrallaan. Jos tentti ei ensimmäisellä kerralla vielä mennyt läpi, sai aihealuetta yrittää tenttiä uudelleen niin monta kertaa kuin tarvetta oli. Kertaamaan ja tenttimään pääsivät mukaan myös syksyllä digikoulutuksen käyneet. 

Ahkeruus palkittiin kesän kynnyksellä, kun meneillään olleet ryhmät valmistuivat ja pian @-kortti odottikin jo postiluukussa. Jos ajokortti jäi kesken, saa siitä halutessaan opintokortin, johon on koottu merkintä suoritetuista tenteistä. Tietokoneen ajokorttien lisäksi Digiä mulle, sulle ja meille -koulutuksessa osaamista tunnustetaan myös sähköisellä osallistumistodistuksella sekä vapaavalintaisella Koski-merkinnällä. Mutta mikä ihme oikein on Koski? Maaseudun Sivistysliiton koulutuspäällikkö Virpi Skippari on kirjoittanut aiheesta avartavan blogitekstin, jonka voit lukea klikkaamalla tästä. 

Valkossa järjestetty digiryhmä ehti tavata saman katon alla Valkon monitoimitalolla ainostaan kerran. Sen jälkeen kurssi siirtyi pandemiatilanteesta johtuen täysin etäyhteyksien päähän.

Digikurssi yllätti positiivisesti

Tässä vaiheessa on hyvä katsoa hiukan taaksepäin ja kuulla osallistujilta itseltään, millainen kokemus digikoulutus oli. Kevään lähiryhmien majapaikkoina toimivat Palojoki, Valko ja Lohja ja osallistujina oli pitkälti paikallisten kyläyhdistysten kyläavustajia ja yhdistysaktiiveja. Kysyin osallistujilta, mikä sai heidät lähtemään mukaan koulutukseen. 

“Työvalmentaja kertoi koulutuksesta ja hyvällä tavalla kannusti mukaan. Ei ollut syytä, miksen olisi lähtenyt mukaan. Vaikka tuntuis siltä, että osaa kaiken, niin opiskelusta on kuitenkin sen verran pitkä aika, että on ihan hyväkin ottaa uusiksi. Koko ajan on muutenkin pakko oppia lisää, oli minkä ikäinen tahansa”-A 

Samalla linjalla lienee ollut moni muukin osallistuja, sillä yleisesti oppimismotivaatio on koulutuksissa ollut korkealla tasolla. Ryhmien kokoamisesta ovatkin vastanneet Suomen Kylien Työtä Kaikille –hankkeen projektipäällikkö Juhani Nenonen sekä työvalmentajat Jari Kurjonen ja Ulla Kommonen (lisätietoa hankkeesta tässä videossa). Millaisia odotuksia kurssille sitten oli ja vastasiko kurssi niitä? 

“Positiivisempana kuin olin ajatellut! Asiat käytiin tosi hyvin läpi ja ohjaaja oli rento. Jos voi olla vääränlainen opettaja ja antaa stressiä oppilaille niin kurssin ohjaaja oli täysi vastakohta: koulutustilanteessa oli aina mukava olla. Olen ollut tosi tyytyväinen.” -A 

“Täytyy sanoa, että on mennyt paremmin mitä odotin. Arvelin että tämä olisi enemmän sellainen yksinkertaistettu ja hitaasti kulkeva massakurssi mutta siihen nähden koulutus oli paljon parempi. Olen ollut sellaisella kurssilla, joka oli kahdessa kolmen tunnin osassa ja jossa opettaja paasasi luokan edessä perusasioita eikä siellä seurattu pysyivätkö kaikki kärryillä. Voin sanoa, etteivät pysyneet.” -T 

“Iloisesti yllätyin. Aluksi kurssille lähtemisestä tuli mieleen ne ajat, kun on istuttu lukion penkillä ja pelattu videopelejä, että oli vähän ehkä vääriä ennakkoluuloja. Kurssi on ollut yllättävä ja hyötyä on ollut tosi paljon. Nyt on ollut pieni tauko, ettei ole ollut tietokonetta ja nyt kun sai tuon läppärin lainaan, nii sai päivitettyä taitoja, että esimerkiksi tuo Teams ollut ihan uusi ja jos töitä hakee niin ihan pakko olla jonkun tyyppinen tietokone ja taidot sen käyttämiseen.” -R 

Aiemmat kielteiset muistot opiskelusta saatiin korvattua uusilla ja mielekkäillä oppimiskokemuksilla. Oman osaamisen ja opitun tunnistaminen voi kuitenkin vaatia hiukan lisäpähkäilyä. Kysyttäessä mitä koulutuksesta jäi käteen, sain seuraavanlaisia vastauksia: 

“Hyödyllinen kurssi on ollut. Hyvää kertausta tutuista asioista mutta myös uuttakin on tullut. Esimerkiksi Power Pointia ja muita Office-ohjelmia olen käyttänyt viimeksi yli 10 vuotta sitten niin ne ovat aika paljon muuttuneet siitä. Myös Exceliä on tullut käytettyä enemmän nyt kyläavustajan töissä niin sen läpikäyminen oli todella hyvä. ” -T 

“Se että osaa jo jotain ja haluaa olla mukana ja oppia lisää. Hyvä koulutus!” -A 

Elokuussa aloittanut Ruotsinpyhtään digiryhmä tutkimassa resurssienhallinan saloja. Ryhmässä rokotekattavuus on sen verran hyvällä tolalla että saman katon alla tapaaminen onnistuu.

Teams ja oma ryhmä tulivat tutuiksi

Digitaitojen oppimisen haastavuus vaihtelee yksilöiden välillä, ja taustalla voi olla monia tekijöitä. Yksi osallistuja kertoi ihastuttavan avoimesti omista vaikeuksistaan, joiden sekaan oli kuitenkin mahtunut myös liuta onnistumisia: 

“Kyllä se asia on yleensä unohtunut, kun kurssilta on lähtenyt. Pitäisi olla niin kovaa treenausta, että jäisi mitään tuonne pääkoppaan. Putosin vähän alkuvaiheessa kelkasta ja kurssi on mennyt eteenpäin niin jäänyt vähän utuun. Melkein pitäisi mennä kuin alakoululaisella että kirjain kerralla. Mutta Teamsiin meneminen on mennyt yllättävän hyvin, en ymmärrä miten se on vahingossa mennyt. En osaa sanoa, että miten olen mennyt Teamsiin mutta aina se on onnistunut. (naurahtaa) Onko se polku sitten vaan niin yksinkertainen? Sinne on ollut helppo mennä.  Myös Excelin tajusi vaikka se käytiin etänä. Toinen mitä olen käyttänyt edellisessä työpaikassa pöytäkirjoissa, on Word, nämä tekstijutut on helpohkoja ja ne onnistuu kyllä. Täällä niittä hienouksia hyödynnetään enemmän ja töissä taas pöytäkirjat on ollut valmiita pohjia, vaikka on niissäkin joutunut tekemään Entereiden poistoja ja pääsyt ihmettelemään kuin rivit hyppii. Ja nyt mä ymmärrän myös niitä vieraita käsitteitä!” -I 

Erot taidoissa näkyvät erityisesti silloin kun opiskeltiin etäyhteyksien päässä Teamsin välityksellä. Teamsin käytön harjoittelu kuuluu osana kurssia, mutta olosuhteiden pakosta keväällä web-kameroiden edessä vietettiin aikaa enemmänkin. Vaikka toisilla etäopiskelu sujui paremmin kuin toisilla, oli kaikista kuoriutunut kurssin jälkeen kokenut Teamsin käyttäjä. Ohjaajan näkökulmasta ryhmätapaamiset ovat tärkein osa kurssia, mutta miten opiskelijat kokivat viikkotaiset koulutustilaisuudet? 

“No se on ollu tärkee sinänsä, ku ajattelee että tässä työssä on paikoittain aika yksinäistä hommaa. Koulutuksen kautta tuli sosiaalisia kontakteja ja porukka tuli etänä yhtä läheinen kuin olisi ollut paikan päällä. Hyvä homma että oli tapaamisia ja niitä oli sopivasti.” -A 

“On ollut mukavaa, kun yleensä työskentelee yksin, niin täällä on päässyt juttelemaan muiden kanssa, että millaista työtä on tullut tehtyä. Työn ohessa opiskelu toiminut hyvin, pari kertaa on käynyt niin että aamulla tullut jokin pikakeikka mutta jos olen soittanut, että myöhästyn vähän niin ei haittaa. Viikon välein näkeminen oli sopiva.” -T 

Opiskelua työn ohessa

Kyläavustajat tosiaan tekevät viisipäiväistä työviikkoa ja kalenteri voi täyttyä hyvinkin nopealla aikataululla eri sesonkien aikaan. Kyläavustajan polutussuunnitelmaan sisältyy myös opiskelu, joten digikoulutus kuului näin ollen työaikaan. Halusinkin tietää enemmän siitä, millainen suhde haastateltavilla oli työn ja opiskelun yhdistelemiseen. 

“On siitä (koulutuksesta) työhön ollut apua. Mullakin tulee käytettyä Exceliä, kun me tehdään itse kaikki laskutukset ja tuommoiset niin mä otan ylös mitä olen tehnyt ja lasku menee sieltä. Sitte mä laitan sinne kaikki työtunnit ja kilometrit ja pistän sitten ne Excel-tiedostot eteenpäin. Jonkin verran on joutunut myös muokkaamaan Excel-pohjia, kun päivämäärät ovat olleet väärin tai kilometrikorvauslistassa ei ole tila riittänyt.” -T 

“Työtä se (digikurssi) on haitannut, mutta toisaalta tämähän (opiskelu) on myös työtä. Ei sitä ole osannut oikein ajatella niin. Pitäisi osata sanoa, kun asiakkaatkin tilaa niin myöhäisessä vaiheessa niin he eivät ymmärrä sitä, jos en pääse vaan olen varattu. Ajatukset ovat saattaneet olla siinä työssä, ja asiakkaissa niin ei ole pystynyt, ja sitä on vaan miettinyt, että hitto kun siirsin nyt senkin homman huomiselle ja sitten huomenna on taas kiire. Nyt tilanne on parempi, kun kiire on helpottanut, työkavereita on enemmän ja on voinut siirtää hommia. Viikko tai pari pelkkää opiskelua olisi ihannetilanne, ei tulisi työasiat häiritsemään opiskelua -I 

Jos kyläavustajien opiskelumotivaatio on ollut yleisesti korkealla, niin samaa voidaan sanoa myös työmoraalista. Asiakasta ei haluta jättää pulaan, ja kiireisimpinä aikoina tämä voi heijastua opiskeluun. Osallistujat ovat kuitenkin ilmaantuneet ryhmän tapaamisille tunnollisesti ja yhteinen aika on käytetty digitaitojen harjoitteluun. Haastattelun lopuksi onkin hyvä kysyä, suosittelisitko koulusta muille? 

“Ehdottomasti, varsinkin jos ohjaaja on sama. Mulle tämä on ollut erittäin positiivinen kokemus eikä kurssilla tarvinnut panikoida tai jännittää. Ei jäänyt mitään negatiivista.” -A 

“Riippuu pohjasta, jos osaa jo kaiken niin ei tämä välttämätön ole mutta jos on heikompi niin kyllä suosittelisin!” -I 

“Kyllä. Koulutus on ollut hyödyllinen. Tapaa muita ihmisiä, koulutus on sujuvaa ja ainakin minulle on tullut hyötyä työssä. Enkä ollut aikaisemmin käyttänyt etätapaamista niin sitäkin on tämän myötä nyt tullut käytettyä. “-T 

“Kyllä mä suosittelen varsinkin kyläavustajille, kun siinä on se kahden vuoden työttömyys nii kyl mä suosittelen. Vaikka osaiski jo asioita nii ei tästä haittaa ja pääsee päivittämään niitä tietoja.” -R 

Salon digiryhmä Vaihtoehto90 Ry:ssä pääsi vihdoin jatkamaan kesken jäänyttä harjoittelua.

Suuri kiitos reippaille kurssilaisille koulutukseen ja haastatteluun osallistumisesta. Syyskaudella jatkamme jälleen harjoittelua uusien ryhmien voimin. 

Jussi Keränen

Helsingissä 23.8.2021