Kestävä ja elinvoimainen maaseutu rakentuu yhteisen äänen kautta – Maaseudun brändikirja on julkaistu

Maaseudun Sivistysliitto, Ympäristö, Blogi
Maaseutuleiri kokoontui Virroilla 10.-11.10.2024. Kuva: Anne Kalliola.

Maaseudun ydin on kiteytetty hiljattain julkaistuun Maaseudun brändikirjaan. Brändikirja kokoaa maaseudun arvot, sävyt ja sanaston käyttöön kaikille, jotka haluavat osaltaan vahvistaa maaseudun merkitystä ja näkyvyyttä. Se toimii avoimena ja maksuttomana työkaluna maaseutuun liittyvässä viestinnässä ja sisältää keskeiset määreet, joita kuka tahansa voi hyödyntää rakentaakseen yhtenäistä mielikuvaa maaseudusta.

Brändikirjan yhteinen luomistyö osoitti, millainen on parhaimmillaan yhteisön voima silloin, kun aihe on merkitykselliseksi koettu, mieli on avoin ja dialogille sekä yhteiselle kehittämistyölle annetaan tilaa. Brändikirjassa todetaan, että maaseutu on naapuriapua, sitkeyttä, sisua ja hyväksyntää, ja tämä kaikki oli aidosti läsnä myös brändikirjaa työstettäessä. Brändikirja koostuu lukuisista näkökulmista, joista rakentui yhteisen ideointipöydän äärellä yhtenäinen maaseutua kunnioittava ja tekijöidensä maaseutujuuret tunnistava ääni.

Maaseudun brändikirjassa nostetaan esille lukuisia sellaisia arvoja, jotka korostuvat myös Maaseudun Sivistysliitossa tehtävässä työssä. Kuten brändikirja muistuttaa, maaseudulle mahtuu moninaisia tapahtumia, kylätaloja ja talkoita, joilla osaltaan vahvistetaan alueen elinvoimaa. Brändikirjaan valikoiduista arvoista yhteisöllisyys, kestävän arjen edistäminen ja perinteiden sekä luonnonympäristöjen vaaliminen ovat vahvasti läsnä Maaseudun Sivistysliiton Kestävät kylät -hankeperheessä, jossa toimitaan paikallisesti maaseudun kylien ja yhteisöjen kanssa käytännön ympäristötekojen äärellä niin kylätaloilla kuin ulkoilmatalkoissakin. Tämän hankeperheen rinnalla Ryytimaa-hanke lisää tietoa resurssiviisaasta yhteisöllisestä viljelystä yhteisöllisen toiminnan ja maaseutualueiden varautumisen vahvistamiseksi, ja LUMOAVA-hankkeessa tehdään yhdessä kylien ja kuntien kanssa luonnon monimuotoisuustekoja yhteisöjen voimalla.

Maaseudun brändikirja on erinomainen osoitus siitä, kuinka suomalainen maaseutu on jo täynnä elinvoimaa, yhteisöllisyyttä, avarakatseisuutta ja sopivissa määrin rohkeaa rouheutta.

Brändikirjassa maaseutu esitetään Suomen ekologisena ja taloudellisena selkärankana. Jotta tämä selkäranka ei taitu vaan entisestään vahvistuu, on jatkossa kyettävä kiinnittämään entistä vahvemmin huomiota kestäviin toimintamalleihin, oikeudenmukaiseen siirtymään, paikalliseen hyväksyttävyyteen sekä maaseutuvaikutusten arviointiin. Samalla moniäänistä ja avointa vuoropuhelua on lisättävä niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Näihin teemoihin tarttuu monitoimijainen maaseudun ääntä vahvistava KERÄ-verkosto, jonka toiminnan keskiössä ovat niin kestävyyden eri ulottuvuudet kuin dialogin rakentaminenkin. Verkosto toteuttaa lisäksi avoimia ympäristödialogeja, joissa keskusteluun nostetaan kestävän maaseutupolitiikan ajankohtaisaiheita maankäytön teemoihin painottuen. Samalla KERÄ-verkosto kannustaa kaikkia maaseudun toimijoita osallistumaan vuosittain syyskuussa järjestettävään Kestävän kehityksen viikkoon, jossa nostetaan esille hyviä esimerkkejä maaseudulla tehdystä kestävän kehityksen vahvistamistyöstä.

Maaseudun brändikirja on erinomainen osoitus siitä, kuinka suomalainen maaseutu on jo täynnä elinvoimaa, yhteisöllisyyttä, avarakatseisuutta ja sopivissa määrin rohkeaa rouheutta. Käynnissä olevilla ympäristöhankkeilla päästään entisestään vahvistamaan kylien yhteisöllistä toimintaa ja rakentamaan kestävyyden eri osa-alueet huomioivaa sekä luonnon monimuotoisuutta vahvistavaa maaseutua. Brändikirja on lisäksi tärkeä muistutus siitä, että yhteisen äänen ja aktiivisen viestinnän avulla voimme rakentaa maaseudusta entistä vahvemman ja näkyvämmän, jolloin sen rooli niin maamme ekologisena, taloudellisena kuin sosiaalisenakin selkärankana pääsee entisestään vahvistumaan. Tärkeintä on muistaa, että jokainen meistä voi osaltaan toimia kestäviä arjen arvoja kunnioittavana maaseudun brändilähettiläänä, minkä tueksi Maaseudun brändikirja tarjoaa osaltaan lukuisia esimerkkejä.

Maaseudun brändikirja on tehty yhteistyönä liki neljänkymmenen maaseudun kehittäjän toimesta. Se sai lähtölaukauksen syksyn 2024 Maaseutuleirillä, johon myös tämän blogitekstin kirjoittajalla oli ilo osallistua. Lisätietoa brändikirjasta sekä Maaseutuleirin järjestäjätahoista löydät Maaseutuverkoston tietokortista, josta pääset myös lataamaan brändikirjan maksutta käyttöösi.

Lisätietoa

Maaseudun Sivistysliiton ympäristöhankkeet
Monitoimijainen KERÄ-verkosto