Risto Palomäki – näkyjen ja profetioiden mies

ITE SATAKUNNASSA
Teksti ja kuvat: Veli Granö

Kansainvälisessä outsider-taiteessa uskonnollisuus on melko yleistä. Monesti esitetään paratiisin näkyjä, mutteivat lopunajan kauhutkaan ole harvinaisia kuvan aiheita.

Johtuneeko meidän ITE -taiteemme uskonnollisten näkyjen vähäisyys luterilaisuuden haaleaksi laimentamasta uskonnollisuudestamme? Sata vuotta sitten kukaan ei olisi uskonut, miten maallistuneita me nyt olemme – ehkä suorastaan materian sokaisemia pakanoita? Tämä ei kuitenkaan koske ihan kaikkia. Ei ainakaan Risto Palomäkeä.

Risto Palomäen tupa on todellinen runsaudensarvi – täynnä kauniita esineitä. Seitsemän koivua innoittavat Ristoa profetioimaan.

Euran Paneliassa, Suomen muinaisen asutushistorian vanhimmalla alueella, asuu yksin maatilaansa Risto Palomäki. Hänen sukunsa on asuttanut paikkaa iät ja ajat. Jotain tuosta menneestä on pihassa ja tuvassa yhä aistittavissa. Risto kertookin mielellään menneistä, mutta päällimmäiseksi nousee kuitenkin hänen isoäitinsä kohtalo.

Risto Palomäen isoäiti Maria oli Panelian pappilan tiellä, menossa kertomaan pienen lapsensa kuolleen, kun kirkonkellot rupesivat soimaan – arkipäivänä – ja enkelin ääni puhui hänelle: ”Kaikki sinun lapsesi tullaan ottamaan pois.”

Hirvittävä ennustus myös toteutui, kaikki kuusi lasta kuolivat kurkkumätään peräjälkeen. Mutta, yksi lapsi vielä Marialle suotiin ja hänestä tuli Riston isä.

Suvun traaginen historia leimaa Riston elämää ja työtä. Hän edustaa harvinaista ITE-taiteen suuntaa, jossa tavanomaiset aiheet sekoittuvat mystiikkaan ja uskonnollisiin näkyihin.

Maallinen ei kiinnosta

Risto sanoo, ettei maallinen häntä kiinnosta, eikä edes maallinen kuva häntä kiehdo. Siksi talosta ei löydy televisiota tai muuta turhanpäiväistä ajankuluttajaa. Suurimman osan huomattavasta maallisesta omaisuudestaankin hän on lahjoittanut pois. Risto opettaa myös omalla esimerkillään, ettei maalliseen pidä kiintyä. Siinäkö syy miksi poikamiesmaanviljelijällä on ollut aikaa kansoittaa ympäristönsä jos jonkinlaisella ITE-teoksella?

Risto kyllä tietää taivaan pilvivanojen proosallisen alkuperän. Hän kuitenkin uskoo lentäjien lentäneen johdatuksessa hänen talonsa ylle.
Risto on koristanut tilansa rakennukset niin sisältä kuin ulkoakin.
Katolisissa maissa lapset ovat nähneet Neitsyt Marian ilmestyksiä. Niistä paikoista on usein kehittynyt merkittäviä pyhiinvaelluksen kohteita. Meillä ei Maria tiettävästi ole ilmestynyt. Olisiko pienen Riston ja kavereidensa näyn syynä sodan loppuvaiheen tuottama ahdistus?

Tupa on suoranainen uskonnollinen galleria. Seitsemän nuoren koivun ryhmä, kuin Johanneksen näyn seitsemän enkeliä, seisoo leivinuunin kupeessa ja niiden katveessa Risto mieluusti profetioi.

Ihmeitä on tallennettu myös maalauksiin. Vanhin aihe on lapsuuden kokemus sotavuosilta. Risto oli paimenessa ollessaan nähnyt Jumalan ilmestyvän suureen pilveen.

Pyhiä viestejä on tallentunut myös valokuviin. Kaksi kuvasuurennusta todistaa pääsiäisenä annetuista merkeistä. Molemmissa Riston talon päälle piirtyy pilviristi, Riston mukaan se on ”hengen miekka”.

Viimeisin Riston maalaus on pelkkää lopunajan profetiaa. Se on ITE-taiteemme todellinen harvinaisuus ja ainutlaatuisen kiehtova muistuma ajoilta, jolloin enkelit vielä puhuivat ihmisille.

Risto Palomäen viimeisin teos on todellinen mystiikan harvinaisuus.

Kirjoittaja