Teknisen työn lehtorina Anssi Aro oli hyvin kätevä käsistään ja hallitsi todella monenlaisia materiaaleja. Hän on vaikuttanut opeillaan monen sonkajärveläisen kädentaitoihin. Koulussa opettamisen lisäksi Aro piti paljon erilaisia puutyöpiirejä miehille ja naisille. Puutöiden lisäksi hän teki metallitöitä, kuparipakotustöitä, huonekalujen verhoiluja ja lasikuitutöitä, joista lopulta lasikuitu materiaalina vei mukanaan. Hän valmisti lasikuidusta muun muassa veneitä, kanootteja, jollia, meijerille juuston hera-altaita, kylpyhuoneiden vesieristyksiä, jääkiekkokypäriä ja -suojia.
Vahvan ammattitaidon omaavana käsityöläisenä Anssi Aro teki myös monipuolisesti taidetta ja oli innostunut kokeilemaan erilaisia tekniikoita puuveistoksista linotöihin, öljyvärimaalauksesta savitöihin sekä intarsiatöitä. Hän käytti taiteessaan myös omaperäisesti sekatekniikkaa. Esimerkiksi 70-luvulla hänen tekemistään kollaaseista mainittakoon Isoisän muisto. Siinä on käytetty materiaaleina tapettia, hiuksia, valokuvaa, öljyväriä, kangasta sekä lasikuitua, josta teoksen hahmolle on tehty kolmiulotteiset kädet.
Anssi Aro ei halunnut koskaan heittää hukkaan sen enempää ruokaa kuin materiaalia, vaan teki aina mielellään alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa sopimattomaksi käyneestä jotain muuta. Niinpä esimerkiksi hänen upea puureliefinsä Leipäenkeli syntyi vuonna 1975 kaartuneesta pirtinpöydän levystä. Leipäenkeli henkii juurevaa suomalaisuutta, perinteisiä arvoja: syvää kunnioitusta niin leipää kuin työtä kohtaan.