Johannes Setälä on taidetta tekevä shamaani. Hänen taiteessaan saavat näkyvän muodon alitajuinen ja kätketty. Setälän teokset ovat syntyneet yhteydessä luontoon ja ne elävät osana ympäristöään. Tässä on semmoisia shamanistisia ajatuksia myöskin takana. Shamanismihan liittyy tällaiseen luonnon käsitykseen, ihminen on vain yks osa siitä luonnon kokonaisuudesta. Ja mulla on hyvin vahvat siteet tähän shamanistiseen maailmankäsitykseen. Se muodostui kans aikojen kuluessa, oman elämän ja omien havaintojen ja tuntemusten pohjalta.
Luonnonmateriaaleista toteutetut veistokset ovat tarkoituksellisesti alttiina luonnonvoimille ja siten jatkuvan muutoksen alaisina. Shamanistiset ja kalevalaiset aiheet ilmenevät pihapiirin ja lähimetsikön teosten kuvastossa merkkimäisinä symboleina ja hienovaraisina vihjauksina. Setälä ei suosi taiteessaan monumenttimaisia rakennelmia, vaan kertoo mieluummin veistävänsä ajatuksia.
Kun päivä on laskemassaja hämärä nousee metsän takaa Kirkkaan keltaiset vaahterat loistavat sineä vasten haapojen pienet rummut soivat syksyn kaikkia värejä Pylväskatajan vihreys kalliolla tintin tirskutusmaan tuoksu harmaa kivi Olevaisuus on Syksy ja Kevät Talvi ja Kesä Taivaankannen värit Yöllä Pohjantähti Olevaisuus on Metsälammen tyyni veden pinta mustat kuvajaiset aiheeton väreily karikkeisen sammaleen haju Yön kummallinen hiljaisuus Värjyvä rauha jonka sisällä kaikki liikkuu Loittonee Lähenee ja puhuu Kun päivä on laskemassa Olevaisuus on Olevaisuus on Yön kummallinen hiljaisuus (28.9.2003)
Setälän mielestä taiteen täytyy olla vaikuttavaa, sisältää merkityksiä. Pelkkä kauneus ei yksin riitä. Setälän teoksissa vanhojen rakennusten laudat huokuvat elettyä latausta ja kivikasallakin on historiansa, samoin kuin kierrätystavaroilla ja veistosten ylle puetuilla vaatteilla. Setälän taiteessa veistosten materiaaleilla on muistonsa ja pihapiirin puilla ja paikoilla haltijansa. Setälä luo teoksiaan aistit herkkinä viesteille, jotka kiireisessä arjessa ja tavarapaljoudessa jäävät useimmilta huomaamatta. Lempeän sarkastisesti hän kritisoi teoksissaan ihmisten touhotusta maineen ja mammonan perässä ja on onnellinen, että on itse päässyt pois pääkaupunkiseudun taide-elämästä, ja pelastautunut shamaaniksi saareen, osaksi luontoa.
Johannes Setälällä on yli 30-vuotinen kokemus shamanismista. Vuonna 1996 alkuperäiskansojen kansainvälisessä Four Winds -kokouksessa intiaaniosallistujat vihkivät hänet Suomen hengenperinnön ja shamaanitulen vartijaksi. Setälä on kirjoittanut kalevalaisesta perinnöstä ja shamanismista neljä piirroksillaan kuvittamaansa kirjaa; Kalevan tietäjät kertovat (1985), Shamaanin matka (1997), Shamaanin maailma (2000) ja Shamaanin rumpu (2005).