Voima-teeman tulkinnat, värien käyttö ja välineistö puhuttivat tuomaristoa Karhufestivaalilla 2023

ITE-taide, Karhufestivaali, Veistokilpailu, Uutinen
Karhufestivaalin 2023 tuomaristo näki veistosten toteutuksissa muutamia selkeitä teemaryhmiä, kuten rakkauden voiman.

Kaksipäiväiseen karhunveiston mestaruuskilpailuun Ilomantsissa osallistui 26 kovatasoista taitajaa, joukossa tunnettuja ja kokeneita moottorisahaveiston konkareita, mutta myös tuoreita ensikertalaisia.

Vuoden 2023 Karhufestivaalin veistoteemana oli Voimakarhu, ja sen tulkinnat puhuttivat viisihenkistä tuomaristoa monella tapaa. Samoin teki myös värien käyttö sekä veistovälineistön selkeä monipuolistuminen ja runsastuminen kymmenvuotisen festivaalin saatossa.

Kilpailun säännössä veistäjiä kehotettiin tulkitsemaan Voimakarhu-teemaa luovasti erilaisista lähtökohdista, ei pelkästään fyysisenä vahvuutena. Tuomaristo kiittelikin, kuinka oivaltavasti ja monimuotoisesti moottorisahaveiston taitajat aihetta lähestyivät.

Tuomaristo näki toteutuksissa muutamia selkeitä teemaryhmiä, kuten rakkauden voiman ja äidin ja lapsen suhteen, tarinalliset ja sadun- ja seikkailunomaiset aiheet, karhuun liittyvän mytologian ja symbolimerkityksen maailmansynnylle sekä populaarikulttuurin vaikutteet, joita olikin runsaammin kuin aiempina vuosina.

Välineistön määrä kasvanut

Tuomaristo kiersi karhunveiston mestaruuskisan veistopaikalla Karhumetsässä useaan otteeseen itsenäisesti sekä kaksi kertaa ryhmänä, ja se myös haastatteli veistäjiä kaksipäiväisen kisan aikana 10.–11. elokuuta. Lopullinen keskustelu palkittavista kesti tuomaristolla useamman tunnin, ja perusteellisten pohdintojen jälkeen se päätyi yksimielisiin ratkaisuihin.

Keskustelujensa pohjalta tuomaristo halusi kilpailun yleislausunnossaan tuoda laajemminkin pohdittaviksi muutamia havaintojaan, kuten välineistön runsastumisen.

”Välineiden laatu on parantunut ja niiden lukumäärä kasvanut. Välineitä voi olla kottikärryllinen tai jopa autokuormallinen. Mutta kun välineet ovat monipuolistuneet, lisääntyykö osaaminen samassa suhteessa? Välineet toki antavat mahdollisuuksia vaikkapa siihen, että karhun hampaat saadaan näyttämään aidoilta, kun pieniä yksityiskohtia pystyy hiomaan viimeisen päälle. Ilmaisuvoima ja osaaminen ei kuitenkaan ole tekovälineissä. Se on veistäjän ajatuksissa ja käsissä. Pelkällä sahallakin voi luoda teoksen, jossa on ilmeikkyyttä ja joka koskettaa tunteita”, tuomaristo totesi lausunnossaan.

Värien käyttö mietitytti

Tuomaristo keskusteli myös värien käytöstä. Sen mielestä runsas värien käyttö ei välttämättä johda parhaimpaan lopputulokseen.

”Toisinaan teokselle voisi olla enemmän eduksi jättää puun materiaalisuus ja oma ilme esille täydessä voimassaan”, kirjasi tuomaristo yleislausuntoonsa.

Tämänvuotisen Karhufestivaalin tuomariston voi tulkita kaipaavan osittaista paluuta puunveiston juurille, sillä se viittaa festivaalin kymmenvuotisen taipaleen aikana syntyneisiin aiempiin teoksiin.

”Ilomantsin kylänraiteilla on kymmenittäin vanhempia veistoksia. Niitä katsoessa me jokainen voimme pohtia, millaiset veistosten piirteet ja ominaisuudet kestävät aikaa ja puhuttelevat vielä vuosienkin jälkeen.” 

Karhunveiston mestaruuskilpailun 2023 tuomaristoon kuuluivat Pohjois-Karjalan maaseutupalveluiden maaseutujohtaja Pertti Iivanainen, Rauman taidemuseon johtaja Heta Kaisto, valokuvataiteilija Sanni Seppo, moottorisahaveistäjä, MM-tittelin haltija Markku Tuominen ja Pohjois-Karjalan maakuntaliiton aluekehitysjohtaja Eira Varis.

Lue myös:

Tuomariston yleislausunto kokonaisuudessaan, palkittujen veistosten palkitsemisperustelut sekä tuomariston tiiviit luonnehdinnat kaikista karhuveiston mestaruuskilpailun teoksista.