J. Karelius
Tampere (1956)
Tampereen Nekalassa työskentelevän J. Kareliuksen runsaissa valokuvakollaaseissa Kairanmaan maisemat sekoittuvat pin-up -hahmoihin ja poliittisesti kantaaottavaan kuvastoon. Kairanmaa on kirjailija Pentti Haanpään antama nimitys tietyille osille Pohjois-Pohjanmaata, josta Karelius on itsekin kotoisin.
Kareliuksen kollaasit saavat alkunsa itse otetuista valokuvista, joihin lisätään tietokoneella kuvastoja lähes tulkoon kaikesta mahdollisesta. Teokset kuorrutetaan kulttuurihistorian viitteillä ja paketoidaan vahvalla avantgarden hengellä. Tuloksena on symbolistis-filosofis-dadaistishenkisiä teoksia, joiden omaleimaista tyylisuuntaa tekijä kuvailee ”karealismiksi”.
Historialliset tapahtumat ja henkilöt sekä uskonnolliset aiheet toistuvat useissa teoksissa. Kollaasit ovat usein yhteiskunnallisesti kantaaottavia ja niissä on nähtävissä undergroundhenki. Poliittisen historian, sotahistorian, kulttuurihistorian, psykiatrian, eri uskontojen, kirjallisuuden, elokuvan ja musiikin viitteitä on käytetty teoksissa viljalti. Kareliuksen kollaaseissa voivat seikkailla pin-up -tyttöjen lisäksi Lars Levi Laestadius, C. G. Jung, 30-luvun muiluttajat, tämän päivän poliitikot, John Wayne, satunnainen koira tai vaikkapa nuijasodan aikainen Klaus Fleming.
J. Kareliuksen tuotannossa laajimman yhtenäisen sarjan muodostavat kuvitteellisen Kotimiesi-lehden kansikuvat. Kotimiesi-lehti on miesten lehti, joka on aloittanut ilmestymisensä jo ennen ajanlaskun alkua, joten vain yhteiskunnan muutoksia kuvastavat kannet ovat säästyneet.
Valokuvakollaasien lisäksi Karelius tekee myös avantgardistisia videoita.
Teksti: Minna Haveri
Videoita J. Kareliuksesta Maaseudun Sivistysliiton YouTube-kanavalla: