Meijän Digi – Digibussi
Digibussista monenlaista digineuvontaa kyliin
Meijän Digi -hankkeessa viedään Digibussilla digitukea maaseudulle sekä edistetään huippunopeiden tietoliikenneyhteyksien rakentamista ja sähköisten asiointipalvelujen käyttöönottoa maakunnassa. Siun Soten opastaa hankkeessa sähköisten sote-palveluiden käyttöä.
Hanke toimii vuosina 2021 ja 2022 EU:n Maaseuturahaston tuella. Hanketta toteuttavat Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä, Maaseudun Sivistysliitto, Meidän IT ja talous Oy (Meita) ja Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto.
Digibussi
Maaseudun Sivistysliiton Pohjois-Karjalan aluejärjestö järjestää hankkeessa Digibussitoimintaa Pohjois-Karjalan alueella. Digibussi vie digitukea sinne, missä ihmiset asuvat ja etsii keinoja etätuen toteuttamiseen. Digibussista voit toiveiden mukaan saada digitukea vaikkapa KELAn palveluihin, pankkiasiointiin tai älypuhelimen käyttöön. Hankkeessa toimitaan yhteistyössä Pohjois-Karjalan digituen verkoston kanssa. Digibussi on sähköisten palveluiden ”valintamyymälä”, josta saat laajan valikoiman digitietoa omien digitaitojesi kasvattamiseen. Voit saada tarvitsemaasi ohjemateriaalia mukaasi myös printattuna. Lisäksi bussissa jaetaan tiedotusmateriaalia sähköisistä palveluista ja nopean kiinteän laajakaistan eduista.
Katso Digibussin ajankohtaiset tapahtumat Meijän digi -Facebook sivulta
Nopeat tietoliikenneyhteydet ja sähköiset palvelut
Hankkeessa välitetään tietoa julkishallinnon tuottamista sähköisistä palveluista ja niiden käytöstä myös osallistumalla erilaisiin tapahtumiin ja tiedotuskampanjoihin. Hankkeessa edistetään laajakaistaverkkojen rakentumista ja pyritään lisäämään kylien kiinnostusta paikalliseen verkkorakentamiseen (ns. kyläverkkohankkeet) ja autetaan etsimään sopiva toteutusmalli rakentamiseen.
Tiedotuksella ja neuvonnalla tuetaan asenteiden muokkautumista positiiviseksi sähköisiä palveluita kohtaan. Osassa kunnissa on jo kattava nopea laajakaistaverkko ja niissä voidaan keskittyä sähköisten palvelujen edistämiseen, mutta osasta nopea laajakaistaverkko puuttuu ja sen aikaansaamista edistetään hankkeen toimenpiteillä.
Pohjois-Karjalassa meneillään olevat valokuituhankkeet
Karelnet: suunnittelemme valokuituverkon rakentamista Outokumpuun
Kaisanet: Valokuitua Liperin Ylämyllylle ja Honkalammelle
Fibernet: valokuituliittymä ja palvelut Käsämään
Valokuitunen: kiinnostusta valokuituun kartoitetaan Liperissä
Valokuitunen: Valonnopeat nettiyhteydet Joensuuhun
Ajankohtaista nopeiden kiinteiden laajakaistaverkkojen rakentamisesta:
Uusi laajakaistatukihanke tukee kiinteiden verkkojen rakentamista 2022 alkaen.
Finnet-liitto ry: 9 faktaa valokuidusta
Meijän digi esitteet ja some-kanavat
Seuraa hanketta: Meijän digi FB-sivu ja Instagram
Digibussi esite
Hankkeen esite
Hankkeen mediatiedote
Meijän digi -hanke kuuluu valtakunnalliseen Digituen verkostoon
Mitä digituki on ja mistä sitä saa?
Digituki on sähköisen asioinnin, palveluiden ja laitteiden käytön tukea, jonka tarkoituksena on auttaa asiakasta itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin.
Digituen muotoja ovat
- etätuki: chat-, puhelin- tai videotuki
- lähituki: asiointipisteet, vertaistuki, kotiin vietävä tuki
- koulutukset: verkkokoulutukset, kansalaisopistot, kurssit
Digitukea Pohjois-Karjalassa saat kuntien asiointipisteistä, kirjastoista, kansalais-ja työväenopistoista sekä monilta eri järjestöiltä ja hankkeilta. Pohjois-Karjalassa tarjolla olevaa digitukea on koottu järjestötietopalvelu Jelliin.
Digituen sisältö voi vaihdella sähköisen asioinnin tai laitteiden käytön opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttämiseen. Digituessa ei korjata asiakkaan digilaitteita. Digituessa ei oteta kantaa sähköisen asioinnin sisältöihin (esim. tukien hakeminen, rahankäsittely). Näistä asioista vastaa palveluntarjoajan asiakaspalvelu, johon digituen antaja ohjaa. Viranomaisilla ja pankeilla on velvollisuus neuvoa omien palveluidensa käytössä.
Lisätietoja
Erkki Martikainen
erkki.martikainen@msl.fi / 045 325 5765