Markkinaperinne

Markkinaperinne

Markkinat ovat historiallisesti olleet kaupankäynnin paikkoja, joihin myyjät ja ostajat ovat saattaneet matkustaa pitkienkin matkojen takaa. Usein markkinapaikoille alkoi hiljalleen jäädä pysyviä kauppiaita ja hiljalleen näihin paikkoihin rakentui erilaisia kyliä, keskustoja ja lopulta kaupunkeja. Nyt kaupungeissa on runsaat valikoimat tuotteita ja palveluja, jotka vastaavat ostajien tarpeisiin. Kaupoista huolimatta markkinatapahtumia on yhä. Kivijalkakaupat, supermarketit ja kauppakeskukset hoitavat jatkuvalla tarjonnallaan sen, mitä markkinat tarjosivat vielä muutama sata vuotta sitten. Miksi markkinoita siis edelleen järjestetään?

Nykypäivän markkinatapahtuma on kaupankäynnin ohella perinteinen kansanjuhla, joiden mukanaan tuoma tunnelma on useille syy osallistua. Oli kyse yhden maatilan pihapiirissä järjestetyistä myyjäisistä tai kaupungin keskustassa järjestettävästä suuremmasta yleisötapahtumasta, on markkinatapahtumassa aina läsnä yhteisöllisyys ja paikallisuus.  Markkinoilla tavataan tuttuja, nautitaan eloisasta ilmapiiristä ja iloitaan siitä osaamisesta, joka seudun tekijöiden käsistä on päässyt esille myyntikojuihin. Kun lisätään vielä mahdollisuus ostaa itseä kiinnostavia tuotteita, joista tulot menevät taatusti lähelle, on helppo ymmärtää, miksi markkinat voivat hyvin suomalaisen kulttuuriperinteen osana vielä 2010-luvulla.