Raakaa taidetta hienostuneesti

ITE SAIMAALLA
Teksti: Minna Tuuva. Kuvat: Kimmo Heikkilä, Asko Vihavainen.

Asko Vihavainen kokeili puuveistoa 1990-luvun alussa, mutta kunnolla harrastus otti tulta alleen vasta vuonna 2015. Vihavainen on maatilalta kotoisin, joten moottorisaha oli tuttu väline klapien teossa. Kiinnostus visuaaliseen taiteeseen on aina kulkenut mukana: ”Kyllä mä aina, kun moottorisahan otti käteen, niin ajattelin että olis kiva kokeilla jotain”, Vihavainen tunnustaa.

Vihavainen osallistui Maaseudun Sivistysliiton Karhufestivaalille vuonna 2017. Kisaveisto ei ole Vihavaisen omin laji, sillä hänen työtapansa on hidas ja pohdiskeleva. Hän voi miettiä veistosta kaksikin vuotta ja sitten toteuttaa sen nopeasti.

Vihavainen halusi kuitenkin osallistua Karhufestivaaliin, sillä hänestä on mukavaa veistää porukassa muiden kanssa. Festivaalin teemana oli Metsän kansaa. Kilpailutyötään varten Vihavainen tutki karhun merkitystä suomalaisessa mytologiassa. Ihmisen ja karhun hahmoja yhdistelevä veistos Korven kuningas olikin niin onnistunut, että se otettiin osaksi ITE-museon kokoelmaa.

Festivaalin tuomaristo totesi teoksesta: ”Korven kuningas on monitulkintainen veistos, symbolinen teos metsän henkien herruudesta. Hahmo on samalla kertaa karhu ja ihminen. Kumpi niistä antaa ja kumpi ottaa vallan? Syntyykö aito herruus niiden yhteenkuuluvuuden ymmärryksestä? Vai onko hahmo shamaani, joka karhun hahmossa ottaa valta-asemansa sosiaalisessa yhteisössä ja saa itseään pienemmät ihmiset palvelemaan tahtoaan? Ajatuksia ja kysymyksiä herättävä veistos on tehty omaperäisellä ronskin kaunistelemattomalla otteella, jota kansainvälisessä taidemaailmassa kuvattaisiin sanoilla ”raw art”, raaka taide.”

Asko Vihavainen veistämässä Karhufestareilla vuonna 2018.

Vihavainen on kunnianhimoinen veistäjä ja voi pistää palasiksi veistoksen, joka ei hänen mielestään ole onnistunut. Vihavainen karsastaa taiteilija-titteliä, hän nimittää itseään veistäjäksi. Vihavainen tutustui ITE-taiteeseen sattumalta näkemänsä lehtijutun kautta. Hänelle oli yllätys, kuinka paljon organisoitua toimintaa ITE-taiteeseen liittyy.

Vihavainen on kiinnostunut ITE-taiteesta kaikkinensa ja pohtii erityisesti moottorisahaveiston genreä. Vihavainen on myös tutustunut eri maiden moottorisahaveistotyyleihin. Virossa suosittuja ovat mytologiset aiheet, Saksassa tehdään paljon lintuja, kotkia ja haukkoja. Vihavainen seuraa ”virallistakin” taidekenttää ja analysoi omaa taidettaan ja sen tekemistä.

”Niin kauan kun uusi on aina edellistä parempi, niin kauan mä teen. Sitten kun ei enää tule mielestäni hyvää niin sitten se loppuu. Mun pitää koko ajan kehittyä”, Vihavainen toteaa.