Blogi

Vilma Leminen - elokuu 8, 2017

Sahanpurua ja pinsettejä

Nimeni on Vilma Leminen ja työskentelen tänä kesänä kesäharjoittelijana MSL:n kulttuuritiimissä Helsingin toimistolla tittelillä ”organisaatiotaiteilija”.

Aloitin kesätyöni MSL:n kulttuuritiimissä jo vähän kevään puolella opiskellessani Unkarissa, Budapestissa, animaatio-opintoja Moholy-Nagy Yliopistossa. Oli mukava sattuma, että Helka tuleva esimieheni MSL:ssä mainitsi minulle, että elokuussa järjestetään Karhufestivaalit Ilomantsissa ja että tapahtumaan voisi luoda pienen animaatio-elokuvan. ”Joo, sehän on tosi hyvä idea!” sanoi utelias pieni suuni ja ei kun pistettiin vauhtiin.

Tiesin jo alusta asti, että halusin tehdä Karhufestivaali tapahtumaan animaation käyttäen niin paljon puuta ja sahanpurua kuin mahdollista. Eikös siellä Ilomantsissa lennä sahanpurut ja pärise moottorisahat kun kerran festivaalit pääsee vauhtiin?

Päädyin puut ja sahanpurut mielessä tekemään animaation pala-animaatiotekniikalla. Pala-animaatio on kaksiulotteinen animaatiotekniikka jossa yleensä leikellään palasiksi paperista animaatioon kulissi, tausta ja hahmot. Tekniikka sopii myös hyvin jos haluaa käyttää ohuita puukappaleita, tekstiili-paloja, kaarnaa, helmiä tai pahvia.

Kulissin rakentamista ja suunnittelua huoneeni lattialla

Kulissien ja hahmojen rakentaminen syntyi omassa opiskelijahuoneessani toukokuisena sunnuntai iltana. Paperinpalat lentelivät ja balsapuu-levyt saivat väriä. Pistin myös teipillä ja muilla konsteilla tyynyjä, paperinpaloja ja kankaita ovien ja ikkunoiden eteen niin että luonnonvalo ei löytäisi sisälle. Animaatiota tehdessä täytyy vältellä luonnonvaloa, sillä sen valo ja intensiteetti vaihtuu riippuen pilvistä, auringosta ja kellonajasta.

Hahmojen, taustan ja valaistuksen valmistuttua oli aika keksiä mistä löytäisin riittävän suuren lasilevyn. Pala-animaatiota tehdessä käytetään perinteisesti lasilevyjä taustojen ja eri kerrosten välille. Tällä tavalla pystyy menestyksekkäästi liikuttamaan esimerkiksi puita taustalla tai hahmoja etualalla ilman, että kaikki muukin liikkuu mukana.

Lasilevyjen lisäksi pala-animaation salaisia taika-aineita ovat:

1. Pinsetti

2. Sini-tarra

Ja tadaa! Pinsettiä käytetään hahmojen liikuttamiseen niin, että ei vahingossa liikauta asioita liikaa tai liian vähän. Pinsetti on luotettavampi kuin sormet sillä se tarttuu hyvin kiinni pieniin osiin, kuten hahmojen silmät ja korvat. Sini-tarralla kiinnitetään osia tilapäisesti kiinni lasilevyyn joita ei halua animaatiota tehdessä liikuttaa (esim. karhun takareittä karhun päätä animoidessa).

Tämän jälkeen oli jäljellä vain kolmijalan asettaminen ja kameran lataaminen. Jipii, kaikki valmista animaation kuvaamiseen!

Tältä opiskelijahuoneeni näytti kuukauden animaatiota tehdessä

Ja tässä lopputulos, jonka voit käydä katsomassa youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=fhdV6oHdkk0

Lue myös edellinen blogikirjoitukseni ”Kesäharjoitteilijan kesätervehdys” (11.7.2017), jossa kerron työskentelystäni MSL:ssä.