Blogi

Virpi Skippari - lokakuu 27, 2020

Koulutusyhteistyöllä kaikki voittavat

MSL on järjestöjen oppilaitoksena usean järjestön pedagoginen kumppani, ja MTK:n kanssa on hyvää yhteistyötä tehty jo kymmeniä vuosia. Yksi esimerkki jatkuvasti kehittyvästä yhteistyöstämme on MSL:n opinnollistama Kokkaa kotimaista -ruokakasvatusmalli. Sen avulla kotitalouden valinnaisena ottaneet kasiluokkalaiset pääsevät kokkaamaan suomalaisista raaka-aineista. Lasten ja nuorten ruokakasvatus on niin tärkeä asia, että sitä varten kannatti yhdistää Maaseudun Sivistysliiton ja MTK:n ideat ja voimavarat.

MSL:n verkko-opisto Moodle on kaikkien jäsenjärjestöjemme yhteinen oppimisalusta.

Molemmat toimijat näkevät ruokakasvatuksen tärkeänä, sillä lasten ja nuorten ymmärrys ruuasta ja sen matkasta pellolta ruokapöytään on heikentynyt samalla, kun ruuan valmistaminen alkuperäisistä raaka-aineista on vähentynyt. Korona aiheutti sen, ettei MTK:n hyviä toimintamalleja maatilalähettiläiden kouluvierailuista ja oppilaiden retkistä maatiloille voitu sellaisenaan toteuttaa ja niitä korvattiin reaaliaikaisilla verkko-oppitunneilla. Myös tubettaja Anna Länsisalmi-Keisalan kanssa aloitettiin maitotilan arkea kuvaava upea videosarja Keisalan tilalta. Konkreettinen tekeminen ja kokeminen, aistien ja tunteiden tuoma voima verkkoluennoista ja videoista kuitenkin vääjäämättä puuttuu.

MTK:n koulutusvastaava Anna-Liisa Knuuti ja koulutussuunnittelija Sakari Alasuutari ovat suunnitelleet aiemmat kouluyhteistyömateriaalit verkkoluentoineen ja videoineen. Kysyin Sakarilta, miten Kokkaa kotimaista -toimintamalli hänen mielestään istuu koululaistyön tuoteperheeseen.

”Koululaistyö on ollut vahvasti MTK:ssa esillä viime vuosina. Kokkaa kotimaista -toimintamalli täydentää hienosti koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä. Kotimainen, hyvänmakuinen ruoka tulee näin oppilaille konkreettisesti tutuksi.”

Oppilaille jaettava raikas ohjevihkonen sisältää reseptit kahteen pääruokaan ja herkulliseen jälkkäriin! Reseptit Kati Laszka.

Kassillinen kotimaisia raaka-aineita on tervehdys viljelijältä

Loppuvuoden 2020 aikana MTK tukee yläkoulun kotitalouden opetusta uudella Kokkaa kotimaista -ruokakasvatusmallilla. Uskomme, että tulevaisuuden kuluttajia kiinnostaa yhä enemmän, mitä he syövät sekä miten ja missä ruoka on tuotettu. MTK-yhdistyksen tehtävänä on ottaa yhteyttä kouluun, hankkia kotimaisia raaka-aineita ja toimittaa ruokakassi terveisten kera kotitalousopettajalle. Malli on tehty MTK-yhdistykselle ja opettajille mahdollisimman helpoksi ja oppilaille kiinnostavaksi ja herkulliseksi.

Yhteistyö MTK:n ja MSL:n Kokkaa kotimaista -mallin rakentamiseksi käynnistyi luontevasti, sillä koulutustiimimme on jo aikaisemmin tehnyt työtä ruokakasvatuksen parissa. MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen ja edunvalvontajohtaja Perttu Pyykkönen olivat puolestaan miettineet keinon tehdä kouluyhteistyötä siitäkin huolimatta, että MTK:n koululähettiläät eivät pääsisi koronan vuoksi kouluihin kertomaan suomalaisesta ruuantuotannosta. Kokkaa kotimaista -ruokakassien toimittaminen kouluille oli valittu keinoksi, ja idean jälkeen MSL:n koulutustiimi tuli mukaan konseptoimaan kotitalouden opetuksen tueksi uutta Kokkaa kotimaista -ruokakasvatusmallia.

Heidi on minulle ennestään tuttu työkaverina ja sikälikin yhteistyö käynnistyi helposti. Olen työskennellyt nyt reilun puoli vuotta MSL:n koulutuspäällikkönä ja kysäisin Heidiltä, miksi he MTK:ssa halusivat tehdä ruokakasvatuksen osalta yhteistyötä juuri MSL:n kanssa.

”MTK:lla on paljon hyvää asiantuntemusta ja loistavia asiantuntijoita maa- ja metsätaloudesta. Mutta ihka oikea oppimateriaali on kuitenkin aivan oma osaamisalansa,  ja meidän hyvän tietämyksen ja mainioiden ideoiden muokkaamiseen oppilaille sopivaksi materiaaliksi tarvittiin luotettava ja osaava tekijä. MSL on MTK:n pitkäaikainen kumppani, jonka kanssa meillä on hyvin yhteensopivat tanssiaskeleet kaikissa järjestötyön vakiolajeissa, kuten esimerkiksi koulutuksessa. MSL:n väellä on perustietämys MTK:n toiminnasta ja tehtäväkentästä sekä mukava, joustava ja yhteistyökykyinen työote. Osaaminen erilaisista sähköisistä alustoista, kuten tässä projektissa Moodle, ja esimerkiksi sujuvan tekstin tuottaminen ovat MSL:n väen ehdottomia vahvuuksia. Projektit saatetaan loppuun saakka sovitusti, ja muutokset matkan varrella hoituvat sujuvasti.”

Uudessa mallissa nuoret pääsevät itse kokkaamaan kotimaisista raaka-aineista. Teoriaosuus vietiin verkkoon vuonna 2019 julkaistun RUOKAA! Kestävä maatalous ja ruuantuotanto -kirjaa hyödyntäen, sillä malli haluttiin opinnollistaa hyvin. Opetusmateriaali soveltuu 90 minuutin (kotitalouden kaksoistunti 2 x 45 min) oppitunnin mittaan. Oppitunnin alkuun MSL:n koulutussuunnittelija, opettaja Sofia Heininen koosti teoriaosuuden lisäksi Kahoot-tietovisan opiskelluista asioista. Oppilaille jaettavat raikkaat reseptivihkoset sisältävät keittiömestari Kati Laszkan laatimat reseptit kahteen pääruokaan ja yhteen jälkiruokaan. Kokkaa kotimaista -ruokakasvatusmalli on nyt kaikkien vapaasti luettavissa ja hyödynnettävissä MSL verkko-opistossa. Materiaali sisältää myös sähköisen opettajan oppaan.

Kohti kukoistavaa järjestötoimintaa – MSL:n koulutuspalvelut

Kysyin MTK:n edunvalvontajohtaja Perttu Pyykköseltä, miten hän on kokenut tiivistyneen yhteistyön MSL:n kanssa ja miksi rohkaista muitakin jäsenjärjestöjä yhteistyöhön MSL:n kanssa.

”MSL uudisti viime vuonna strategiansa ja samoin MTK:ssa laadittiin uusi koulutusstrategia, jonka taustavalmistelussa MSL oli osaltaan mukana. Nyt näitä molempia strategioita jalkautetaan käytäntöön ja tässä yhteydessä päätimme myös syventää ja laajentaa yhteistyötämme. Voimme nyt hyödyntää MSL:n laajaa asiantuntijajoukkoa huomattavasti tehokkaammin ja laajemmin kuin aiemmin ja näin saamme kulloinkin tarvitsemaamme asiantuntemusta meidän tarpeisiimme räätälöitynä.

Tämä ”Kokkaa kotimaista” -konseptin rakentaminen on yksi erinomainen esimerkki erittäin onnistuneesta yhteistyöstä. Samalla myös MSL hyötyy tästä vähän uudenlaisesta toimintamallista. Asiantuntijoiden kokemus karttuu ja osaaminen lisääntyy eri järjestöjen kanssa erilaisissa projekteissa työskenneltäessä. Samalla tarjoutuu mahdollisuuksia hyvien käytäntöjen jakamiseen koko ajan paremmin. Tässä on rakentunut selvä win-win -asetelma, joka varmasti hyödyttää meitä kaikkia MSL:n jäseniä.”

 

MSL:n koulutustiimi valmiina yhteistyöhön! Jussi Keränen, Virpi Skippari, Leena Markiet, Sofia Heininen ja Pia Mustonen. Kuvasta puuttuu koulutussuunnittelija Suvi Kaljunen.

Koulutustiimimme palvelee Maaseudun Sivistysliiton jäsenjärjestöjä koulutuksen suunnittelussa ja järjestämisessä, on kyse sitten lähiopetuksesta tai verkkoratkaisuista. Tuotamme MSL verkko-opistossa inspiroivia aineistoja opettajien, kouluttajien ja oppijoiden käyttöön. Verkko-opisto tarjoaa mahdollisuuksia myös itsenäiseen opiskeluun. Tuemme järjestöjen koulutussuunnittelua, ja meillä on ehdottaa aivan uusiakin ideoita ja toteutustapoja.

Kysy lisää: Maaseudun Sivistysliitto koulutuspäällikkö Virpi Skippari: virpi.skippari@msl.fi, puh. 040 737 8089