Blogi

Helka Ketonen - maaliskuu 10, 2019

Kotimaanmatkailu on trendikästä

Ilmastoviisautta on nyt kotimaassa vietetty loma. Pitkien lentomatkojen sijaan katseet kääntyvät lähimatkailuun – siihen mitä Suomi voi tarjota. Myös matkantekoa suunnitellaan yhä useammin käyttäen julkisia liikennevälineitä – maata pitkin, rennosti ja rauhassa. Toisenlainen Suomi matkailumaana kiinnostaa myös ulkomaalaisia.

Loma Suomessa kiinnostaa nyt monia

Viimevuosina olen tehnyt lomamatkat perheeni kanssa useimmiten asuntoautolla tai pikkuautolla. Minä toimin yleensä kartturina ja valitsen leirintäalueet, tapahtumat ja pysähdyskohteet erilaisten karttasovellusten ja mobiiliselainten avulla. Ruokaa ja eväitä ostamme mieluusti pikkukaupoista, tilapuodeista tai pysähdymme hyvät nettiarvostelut saaneeseen tienvarsikuppilaan. Matkanteko on hauskaa ja yllätyksiä täynnä: uusia luotokohteita, pieniä kulttuuritapahtumia, paikallismuseoita, maisemareittejä, ITE-taiteilijoiden pihapiirejä, pikkukaupunkeja ja hyvää lähiruokaa. Suosittelen!

Nettikartta ja mobiililaitteet apuvälineinä

Miten itsestään selvinä nykyisin käytämmekään puhelimen kartta- ja navigointiohjelmia! Tuntuu ihan uskomattomalta muistella miten hankalaa oli suunnistaa autolla puhelinluettelon kartta sylissä tai ajaa läpi Baltianmaat vain printattu tiekartta apunani.

Viime kesänä latasin puhelimeeni ilmaisen karttapohjaisen applikaation nimeltä ProLocalis. Se on Suomessa kehitetty sovellus, joka  tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja silloin kun etsii paikallisesti tuotettuja elintarvikkeita, tuotteita, lähipalveluita ja aitoja paikallisia elämyksiä. Tämä mobiili- ja verkkoselain teki minulle helpoksi löytää lähialueen palvelut ja tuotteet, tarkistaa aukioloajat tai olla suoraan yhteydessä haluamaani palveluntarjoajaan.

Toisenlainen Suomi

Maaseudun Sivistysliitossa haluamme vahvistaa suomalaista maaseutuimagoa myös käsitteellä Toisenlainen Suomi. Siinä paikalliset ja persoonalliset kulttuuri- ja luontokohteet sekä ITE-taiteen kohteet ja tapahtumat ovat tärkeinä vetonauloina. Verkostomaisessa työskentelyssä tavoitteenamme on  lisätä kulttuurikerrostumiltaan kiinnostavien ja omaleimaisten kohteiden hyödyntämistä paikallisissa ja alueellisissa palvelukonsepteissa ja synnyttää niissä myös kansainvälistä verkostoitumista. Yhteistyötä tehdään mm. kuntien, museoiden, paikallisyhdistysten ja kulttuuriväen kanssa eri puolilla Suomea. Toimintaan olemme saaneet rahoitusta mm. Leader-ryhmistä ja ELY-keskuksista.

ProLocalis mobiilisovellus “äppi” on nykyaikainen markkinointityökalu, joka tarjoaa kuluttajille ja turisteille yhden pysähdyksen kanavan löytää lähituotetut elintarvikkeet ja raaka-aineet, käsityöt ja hyötytarvikkeet, sekä palvelut ja elämykset suoraan mobiililaitteeseen. Se tarjoaa pientuottajille tasavertaisen ja ilmaisen näkyvyyden, sekä kuluttajille ja turisteille vaihtoehdon massatuotannolle ja ruuhkaisille nähtävyyksille. Kunnille ja kaupungeille karttasovellus on työkalu, jolla voidaan tuoda esille alueelliset nähtävyydet, tapahtumat ja aktiviteetit. Kaupoille ja ravintoloille se tarjoaa kanavan löytää lähituotetut tuotteet ja raaka-aineet. MSL aloitti ProLocaliksen viestinnällisenä kumppanina 2018.