Blogi

Mikko Kela - lokakuu 28, 2020

Karhut kesäjuhlilla

Koronan asettaessa omia rajoituksiaan, on ihmisten läsnäoloon perustuvista asioista tullut niukkuushyödykkeitä. Aiemmin Suomen lyhyt kesä täyttyi tapahtumista pullolleen, mutta kesä 2020 oli poikkeuksellinen ilman suuria tapahtumia. Ne tapahtumat, joita pystyttiin järjestämään, olivat siksi niin tärkeitä. Samalla kävi hyvin ilmi, miten monipuolisesti kesätapahtuma voi vaikuttaa paikkakuntansa elinvoimaisuuteen ja maineeseen. Onneksi tänäkin vuonna Ilomantsissa veistettiin karhuja, vaikka rajatun paikalla olleen yleisön edessä.

 

Paikat elävät ja tunnetaan tapahtumistaan. Kesätapahtumat synnyttävät elinvoimaa myös toimiessaan muualle muuttaneiden paikkakuntalaisten kohtaamispaikkana. Kesän reissu kotipuoleen sovitetaan usein juuri tapahtumien yhteyteen, sillä silloin voi tavata tuttuja. Näin yhteys kotiseutuun säilyy elävänä ja tapahtumat voivat myös vaikuttaa joidenkin paluumuuttoon.

Nykyaikainen tapahtuma sisältää paljon enemmän kuin makkaragrillin vieressä nauha hihassaan seisoskelevan järjestysmiehen. Viestintä- ja viihdetekniikan räjähdysmäinen kasvu on mahdollistanut uusia tapoja järjestää tapahtumia ja niiden välittämisen laajemmalle yleisölle. Ihmiset kaipaavat aikaisempaa enemmän ja parempia palveluja sekä maistuvaa ruokaa. Talkoolaisistakin on opittu pitämään hyvää huolta. Kaikki tämä tarkoittaa, että tapahtumat paitsi tuottavat taloudellista toimeliaisuutta toimivat myös oppimisen ja tuotekehityksen alustoina.

Oman paikkakunnan tapahtumasta on alkanut monen ammattilaisen ura, oli kyse sitten esiintymistekniikasta tai ruokamyynnistä. Joka tapauksessa yhdessä tehty tapahtuma lisää osaamista ja sitä kautta mahdollistaa tämän osaamisen käyttämisen muuallakin.

Pienille paikkakunnille tapahtumat ovat usein se tärkein mielikuvien herättäjä. Jokaisella on mielessään paikkakuntia, joista ei tiedä kuin siellä pidettävän kesätapahtuman. Jo 70 kertaa järjestetyt Parikkalan Saaren kirkon Orpokotijuhlat tai vähän yli vuosikymmenen vietetyt Puolangan Pessimistipäivät ovat varmaan niminä monelle tuttuja, vaikka eivät olisi itse paikkakunnilla koskaan käyneetkään. Ilomantsi taasen tunnetaan laajalti Karhufestivaalistaan.

Positiivinen medianäkyvyys on harvinaista herkkua näinä päivinä, kun yhä näemmä vain huonot uutiset ovat hyviä uutisia. Tapahtumat antavat mahdollisuuden välittää juuri niitä hyviä puolia paikkakunnista ikuisten talousvaikeuksien ja muuttotappioiden sijaan.

Teknologia mahdollistaa myös itse tuotetun mediasisällön käytön mielikuvien luomisessa. Suuren yleisön tavoittamiseksi tänä vuonna Ilomantsin Karhufestivaalilta lähetettiin verkkoon jatkuvaa ohjelmavirtaa mainoksineen kaikkineen. Verkkolähetysten ja -videoiden seuraaminen on yhä yleisempää ja siksi tapahtuman järjestäjien kannattaa panostaa siihen. Kuvamateriaalista voi myös työstää aluetta markkinoivaa erinomaista materiaalia.

Mikko Kela
mikko.kela@msl.fi
Puhti-hankkeen projektikoordinaattori Maaseudun Sivistysliitossa